Botanická zahrada Teplice se zúčastnila 11. ročníku International Congress on Education in Botanic Gardens, který se konal od 9. do 13. června 2025 v jihokorejském Soulu. Téma letošního kongresu neslo název „The Role of Botanic Gardens in Addressing Global Challenges: Education for Change“, tedy „Role botanických zahrad při řešení globálních výzev: vzděláváním ke změně“. Teplická botanická zahrada zde představila svůj příspěvek o přeměně vzdělávacích aktivit, kterým si v posledních letech prošla.
Mezinárodní kongres pořádala organizace Botanic Gardens Conservation International (BGCI) ve spolupráci s Korean National Arboretum. Jde o nejvýznamnější světové setkání odborníků na environmentální vzdělávání v botanických zahradách, které se koná jednou za několik let. Věnuje se sdílení inovativních přístupů, výměně zkušeností a posilování role botanických zahrad jako důležitých center pro ochranu přírody, vědu a osvětu veřejnosti.
Botanické zahrady dnes již nejsou vnímány pouze jako estetická místa klidu nebo vědecké sbírky rostlin, ale čím dál více se profilují jako vzdělávací instituce reagující na klimatickou krizi, úbytek biodiverzity a odcizení společnosti od přírody. Vzdělávání se stává jedním z jejich klíčových poslání. „Rostliny totiž nejsou nudné. Nudná může být prezentace, výuka někoho, kdo pro to není zapálený. Bohužel mezi lidmi stále přetrvává nízké povědomí o tom, jak fascinující rostliny ve skutečnosti jsou,“ říká ředitel botanické zahrady Petr Šíla.
Teplický příspěvek s názvem The Teplice Botanical Garden as a model of educational transformation in Czech botanical gardens prezentovaný formou posteru shrnul systematickou proměnu vzdělávacích aktivit zahrady od roku 2019. Ta se po rekonstrukci a otevření veřejnosti zaměřila na postupné budování komplexního, celoročního programu environmentálního vzdělávání pro všechny věkové skupiny. Výsledkem je nárůst školních návštěv, rozšíření programů pro školky a školy, integrace kulturních prvků, rozvoj interaktivních metod výuky i nových online platforem.
Zvláštní pozornost příspěvek věnoval například detektivním hrám pro děti, tematickým akcím jako Den fascinace rostlinami či vzdělávacím videím o ohrožených druzích. V plánu je i výstavba nového vzdělávacího pavilonu v letech 2026–2028, který má zlepšit zázemí pro práci se školami a návštěvníky během celého roku.
„Botanické zahrady mohou inspirovat a předávat odborné znalosti nové generaci lidí, kterým není lhostejný svět kolem nás. Jedině systematickým vzděláváním si můžeme vychovat novou generaci botaniků, zahradníků či odborníků na ochranu přírody,“ uzavírá Petr Šíla.
Výsledkem je i vyhlášení Mezinárodního dne vzdělávání v botanických zahradách, který se bude slavit vždy 12. června. Botanická zahrada Teplice se k oslavám tohoto dne připojí. Tento den bude sloužit jako celosvětová výzva k solidaritě při řešení klimatické krize a krize biologické rozmanitosti a jako symbol našeho společného závazku překonat tyto naléhavé výzvy.
Výuka botaniky dnes čelí řadě výzev, které ovlivňují nejen vztah jednotlivců k rostlinám, ale i širší společenské cíle. Jedním z hlavních problémů je takzvaná „slepota vůči rostlinám“ – lidé často vnímají rostliny jako pouhou kulisu a nerozpoznávají jejich význam pro život na Zemi. Tento nezájem podkopává úsilí o naplnění cílů udržitelného rozvoje, jako je ochrana biodiverzity či zmírňování změny klimatu. Rostliny přitom zůstávají v učebnicích i vzdělávacích programech opomíjeny a mnohým chybí osobní i kulturní propojení s přírodou. Nízký zájem o botaniku vede k negativní zpětné vazbě – čím méně se o rostlinách učíme, tím méně je vnímáme jako důležité.
Monitorování biologické rozmanitosti
Botanické zahrady hrají klíčovou roli v mapování a sledování druhového bohatství. Učí návštěvníky rozpoznávat ohrožené a invazní druhy, sledují změny v populacích rostlin a vytvářejí databáze, které mohou sloužit vědeckému výzkumu i ochraně přírody.
Vzdělávání napříč generacemi
Vzdělávací programy v botanických zahradách oslovují děti, dospělé i seniory. Vzniká tak prostor pro mezigenerační dialog a sdílení zkušeností, které podporuje hlubší porozumění přírodě a udržitelnému životnímu stylu.
Posílení postavení mladých lidí
Mladí lidé přinášejí energii, nové nápady a digitální dovednosti. Botanické zahrady jim nabízejí prostor pro dobrovolnictví, stáže či vedení vlastních projektů, čímž jim pomáhají vyrůst v aktivní ochránce přírody.
Podpora inkluze
Zahrady usilují o to, aby jejich programy a prostory byly otevřené všem – bez ohledu na věk, původ, schopnosti nebo sociální postavení. Přístupná expozice, tlumočení do znakové řeči nebo aktivity pro děti s autismem jsou příklady inkluzivního přístupu.
Otevřené sdílení dat
Sdílením údajů o sbírkách, výzkumech i ekologickém monitoringu podporují botanické zahrady vědeckou spolupráci a transparentnost. Otevřená data zvyšují dostupnost znalostí a pomáhají rychleji reagovat na ekologické výzvy.
Ochrana znalostí původních obyvatel
Mnohé rostliny mají kulturní i léčivý význam, který je předáván ústní tradicí původních komunit. Botanické zahrady mohou tyto znalosti pomáhat dokumentovat a chránit – vždy s respektem k právům a souhlasu těchto komunit.
Zapojení měst
Ve městském prostředí představují botanické zahrady zelené oázy a vzdělávací centra. Aktivně spolupracují se školami, komunitami i samosprávou na projektech městské ekologie, zadržování vody či výsadby zeleně.
Široké partnerství
Úspěšné vzdělávání je výsledkem spolupráce. Botanické zahrady propojují školy, univerzity, neziskové organizace, firmy i státní instituce. Takové sítě zvyšují dosah a kvalitu vzdělávacích aktivit.
Využití nových technologií
Digitální průvodci, rozšířená realita nebo aplikace pro určování rostlin umožňují návštěvníkům objevovat svět rostlin interaktivně. Technologie také usnadňují online vzdělávání a přibližují botaniku novým generacím.
Inspirace k činnosti
Vzdělávání nekončí u poznání – jeho cílem je vést k činu. Botanické zahrady motivují veřejnost k výsadbám, ochraně druhů nebo změnám každodenního chování směrem k udržitelnosti. Inspirují k zodpovědnému vztahu k životnímu prostředí.
Botanické zahrady nejsou jen sbírkami rostlin, ale živými učebnicemi světa, který sdílíme. Nabízejí prostor, kde se propojují věda, kultura, vzdělání i osobní prožitek. Učí nás vnímat rostliny jako základy života, inspirovat se jimi, chránit je – a skrze ně i sebe navzájem. V době environmentálních krizí, kulturního odcizení a digitálního přetlaku nabízejí klid, poznání i naději. Vzdělávání v botanických zahradách není luxus – je to klíčová investice do udržitelné a všímavé budoucnosti.
Prohlášení 11. Mezinárodního kongresu o vzdělávání v botanických zahradách (ICEBG, v angličtině)